(English translation below)
O ICBIE juntamente com Italia Amica, UFBA – departamentos de Letras Românicas, Instituto Italiano de Cultura do Rio de Janeiro, lançarão nesta próxima sexta, 26, na sede da Italia Amica, Av. Sete de Setembro, 1238, Casa d’Italia – Campo Grande, o livro “Oracoli e Miracoli” do romancista italiano Franco Mimmi.
Trata-se de uma história “noir” que se desenvolve entre a Itália e Salvador, na Bahia. O livro retoma as aventuras dos protagonistas do romance anterior “Un cielo cosi sporco” (2001) (Um céu tão sujo), Oscarzinho e o Senador. Mas não é somente uma historia que representa e desvenda as falcatruas dos expertinhos, no pano de fundo da violência diária relatadas pela imprensa soteropolitana. O romance é ocasião de reflexão sobre a identidade contemporânea, e uma suposta, mas possível, “brasilianização” do mundo, por bem e por mal. A qualidade literária de Oracoli & Miracoli é dada por um certo citacionismo irônico e uma estrutura binária de marca pós-moderna. Uma leitura empolgante e de qualidade.
Today, February 26th, at the association Italia Amica in Av. Sete de Setembro, 1238, the ICBIE, together with Italia Amica, UFBA (the Federal University of Bahia) – department of Romance Languages, and the Italian Institute of Culture of Rio de Janeiro, will launch the book Oracoli & Miracoli (Oracles & Miracles), by the Italian writer Franco Mimmi.
The book is a whodunit detective story that revolves between Italy and Salvador, in Bahia, and continues with more adventures by the same protagonists of the author’s previous book, Un cielo così sporco (Such a Dirty Sky) (2001), Oscarzinho and the Senator. But it isn’t only a story that recounts and discloses the frauds of the devious protagonists, against a backdrop of daily violence that is culled from the local Salvador newspapers. The novel is an opportunity to reflect upon contemporary identity, and with the supposition, ever more plausible, of a “Brazilianization” of the world, for better or worse. The literary quality of Oracoli & Miracoli derives from a decidedly ironic use of quotes and clichés and a binary structure of post-modern derivation. An exciting and high quality reading experience.